Brightnest Marketing landar exklusivt annonssamarbete – ensamrätt till idrottssändningar
Brightnest Marketing utökar och stärker sitt digitala marknadsföringserbjudande tillsammans med XVI Sports, en global sporträttighetsagentur. Genom det nya samarbetet har Brightnest Marketing exklusiv tillgång till annonsytor vid utvalda nationella och internationella sportsammanhang.
– Det är en fantastisk möjlighet för oss och för våra kunder. Vi kan inte berätta allt för mycket i dagsläget, men jag kan avslöja att de sändningsrättigheter som XVI Sports har är extra roliga för oss med bas i en hockeyälskande region som Luleå, säger Caroline Gröntvedt, digital specialist och delägare på Brightnest Marketing.
Rättigheterna avser nationella och internationella sportsändningar inom och utanför Sverige, och rör både TV och digitala sändningar.
– Den digitala konsumtionen för livesänd sport har ökat kraftigt senaste åren, både globalt och lokalt i Sverige. XVI Sports är i dagsläget avsändare av cirka 10.000 timmar sport per år och Brightnest Marketing är en perfekt partner för att kommersialisera sponsorytor i samband med dessa sändningar, förklarar Viktor Johansson, Partner på XVI Sports.
– Digital potential är en stor anledning till samarbetet. Men för oss är en annan viktig aspekt möjligheten att få vara med och lyfta damidrotten, fortsätter Caroline.
Brightnest Marketing, som bildades i november 2020, är ett dotterbolag till Brightnest och har specialiserat sig på strategisk rådgivning och medieköp över olika kanaler och plattformar. Tillsammans med Brightnest erbjuder de en helhet från strategi och design, till medieköp, optimering och uppföljning.
– Vår styrka har alltid legat i att hjälpa våra kunder att synas på rätt sätt och i rätt kontext. De sammanhang som vi nu får tillgång till är värdefulla för flera av våra befintliga kunder, men självklart vill vi även öppna upp för samtal med nya kunder som passar för och kan vinna på den här typen av exponering, berättar Julia Mårdestam, digital specialist och delägare på Brightnest Marketing.
Utöver nya affärsmöjligheter innebär annonssamarbetet att man på kort tid behöver expandera ytterligare genom att rekrytera och stärka upp teamet med fler personer.
– Vi har redan två personer till på ingång, men det kan hända att det blir fler, avslutar Julia.
Om Brightnest Marketing
Brightnest Marketing jobbar med heltäckande rådgivning och strategiska medieköp över en rad kanaler och plattformar som exempelvis sociala medier, Google, Youtube, utomhusreklam, Nativeannonser och banners på stora sajter som ex. DN, Svenska Dagbladet, DI samt lokala medier. Fokus ligger på digitala kanaler som kan visa effekt på medieplaceringar. Erbjudandet stärks nu av de nya annonsytorna i TV-sammanhang. Brightnest Marketing är ett dotterbolag inom Brightnest och ägs och drivs av Julia Mårdestam och Caroline Gröntvedt.