Nyhetsarkiv

Brightnest nominerade till Svenska Designpriset 2024

DGO Förstabild.jpg

Brightnest är nominerade till Svenska Designpriset i kategorin 3D för filmen Building Tomorrow, ett uppdrag för Invest In Norrbotten. Filmen visualiserar och tillgängliggör arbetet med den gröna industriomställningen i norra Sverige, och lyfter fram regionens roll i en hållbar framtid.

Hur kan vi kommunicera den stora samhällsomställning som just nu sker i norra Sverige på global nivå? Den frågan ställde sig Invest in Norrbotten, som i samband med det årliga evenemanget Demo North Summit, önskade visualisera den gröna industriomställningen på ett nytt och engagerande vis.

Demo North Summit samlar ledare, investerare och innovatörer för att främja hållbar industriell utveckling i norra Sverige. Syftet med evenemanget är att visa upp nya teknologier och lösningar som driver den gröna omställningen, samt att skapa samarbete mellan företag och investerare för en hållbar framtid.

Men mitt bland teknisk innovation och nytänkande, behövdes plats för mjuka värden. För i slutändan handlar ändå allt om människorna som ska bo, leva och växa där. Om att skapa en plats för folk att vilja kalla sitt hem – med chansen att vara en del av något större.

Det blev tryckpunkten för vår film, med målet att engagera fler att bygga framtidens hållbara samhälle med mänskliga värden och intressen i centrum.

– Det var otroligt roligt, ett sådant uppdrag jag hade svårt att släppa när tankarna väl var igång. Vi jobbade med en mix av både 3D och 2D och tog med en lekfull twist fram en storydriven grafik med människan och möjligheterna i fokus, säger Hektor Haukka, designer på Brightnest.

Teamet bakom filmen: Niklas Brandt (Art Director), Therese Sidevärn (Copywriter) och Hektor Haukka (Designer)

Tack till uppdragsgivaren Invest in Norrbotten för ett riktigt gott samarbete och för modet att prova nya och kreativa vägar.

Om Svenska Designpriset

Svenska Designpriset är ett årligt evenemang där Sveriges bästa visuella kommunikation, grafiska design och grafiska identitet utses och prisas. Tävlingen gick för första gången av stapeln 2005 och delas årligen ut till svenska formgivare i form av 22 guldmedaljer och 20 silverdiplom.