Därför är Google Analytics avgörande för din digitala affär
Google Analytics är ett digitalt verktyg för webbanalys framtaget av Google. Till skillnad från annonsrapportering i exempelvis Facebook eller LinkedIn, samlar Google Analytics in data om inkommande trafik från alla typer av källor. För alla vars affärer drivs av digitala konverteringar kan det vara konkurrensavgörande att använda ett fullvärdigt analysverktyg.
– Våra kunder kan ibland tro att en specifik kanal är den bästa för att driva trafik och uppnå målen, men så visar insamlade data att det faktiskt är en annan. Utan analysverktyg går du miste om de insikter som gör att du kan veta vilken typ av kommunikation och vilka kanaler som ger bäst effekt, säger Caroline Johansson.
Google Analytics visar inte bara vilken väg besökaren har tagit in till din webbplats, utan även vad hen väljer att göra där och hur länge hen stannar. Det gör att du kan rikta annonser och budskap mot specifika målgrupper med beteenden du känner till, för att sedan ytterligare skruva budskap och kanalval baserat på de kontinuerliga insikter och rapporter som verktyget ger dig.
– Det är ju egentligen ganska självklart. Om du inte förstår dig på din målgrupp och hur de beter sig så går du miste om affärsmöjligheter. Därför är det så roligt att jobba med digital marknadsföring, där vi kan använda verkliga insikter och optimera kommunikationen för att se avkastning nästan direkt.
Vill du komma i gång med Analytics? Vi hjälper dig med allt. Från installation av kod till kartläggning av behov, innehållskreation, mätning och uppföljning. Kontakta Julia Mårdestam, Projektledare & Digital specialist, julia@brightnest.se för mer information och hjälp.