Nyhetsarkiv

Därför ska du uppdatera din webbplats idag

web_robin_21-wide.png

Studier visar att det tar oss 0,05 sekunder att avgöra om en webbplats intresserar oss, och ser den gammal ut löper du stor risk att få stannar kvar länge nog för att ta del av din verksamhets erbjudande. Men även lång laddtid, omodern design, ej anpassad för mobilen, krascher är tecken på att det är dags att ta en närmare titt på webben. Och ibland behöver det inte vara svårare än en uppdatering. Något Robin Sundemo, senior systemutvecklare på Brightnest, inte är ovan vid att genomföra för olika projekt. Här delar han med sig av sina tankar och tips när det handlar om att förbättra din verksamhets skyltfönster.   

Idag surfar vi på allt från plattor och datorer till smartphones.  Därför räcker det inte att din webbplats endast fungerar och ser bra ut på datorn, den behöver även fungera lika bra på mobil och surfplatta, alltså vara ”responsiv". Och det handlar inte bara om att den ska se snygg ut. En webb som inte är responsiv gör att du förlorar besökare och därmed kunder. Dessutom kommer Google reagera, och färre kommer att nå din webbplats via sökmotorn utan betalda sökannonser. 

– Idag finns det enkla sätt att ta reda på om din webb är responsiv. Google har till exempel ett mobilvänlighetstest där du kan se om webben är anpassad för mobilen. Eftersom det är så vanligt att vi surfar i mobilen idag är det ett bra ställe att börja på.   

En annan sak att hålla koll på är så kallad high-bounce rate, vilket betyder att besökaren snabbt lämnar webbplatsen för att den inte anser att innehållet är till deras nytta. I Googles ögon betyder det till exempel att texterna är dåligt skrivna, eller att din sidstruktur behöver ses över. En gemensam nämnare när det gäller hög bounce rate och förlorade intäkter för företaget, är att din webbplats tar för lång tid att ladda. Många lämnar dessutom snabbt en webb som i deras ögon tar för lång tid. Medan en quick fix kanske funkar för stunden, är det billigaste och enklaste alternativet alltid att bygga om.   

Kundens affär i fokus 

Att uppdatera en webbplats, eller att ta fram en helt ny, är ett arbete som infattar flera olika fokusområden. För Brightnest betyder det att spela in affärsutvecklare som tillsammans med kunden identifierar webbplatsens syfte och kommer med råd runt hur den kan förbättra kundens affär. Kommunikationsstrateger hjälper därefter till att ta fram lättillgängligt innehåll som besökaren förstår, och efter lansering mäts löpande att webbplatsen utvecklas åt rätt håll och närmar sig utsatta mål. Brightnest erbjuder därmed en helhetslösning baserad på över 20 års erfarenhet av att bygga webbplatser, intranät, bokningssystem och system för att stötta affärer.  

 Vi kan vara en helhetsleverantör för kunden, utan att de behöver kompromissa med tillgången till spetskompetens och högsta kvalitet på leveranser. 

Passa på att uppdatera  

Idag finns det flera CMS (Content Management System) för att bygga webbplatser – OpenCMS, Wordpress och Umbraco, för att bara nämna några. Oavsett vilket du använder så vill du vara så uppdaterad som möjligt, inte minst för att nya versioner kan ha fixat problem med prestanda och säkerhet. Till exempel befinner sig Umbraco på version 8, så om din är webbplats är kvar på version 7 eller 6 eller är ännu äldre, är det dags att uppdatera. Det kan också få bukt med irriterande buggar som får webben att krascha.   

– Ett annat bra tillfälle att uppdatera sitt CMS är om ni ska genomföra en varumärkesuppdatering där webbdesignen görs om. Då slår man två flugor i en smäll och du slipper onödigt extrajobb.  

Men oavsett om sidan är responsiv, hur lång tid den tar på sig att ladda, eller hur texterna är skrivna, om det gått lång tid sedan du uppdaterade din webbplats – då är det dags att göra det igen. Det ökar också chansen att dina besökare kommer rekommendera din verksamhet till en annan potentiell kund om upplevelsen vid första kontakt är positiv.   

Funderar du på att uppdatera din webbplats, men vet inte hur du går till väga? Är du osäker på om du har nått hela vägen, eller om det finns förbättringspotential? Oavsett förutsättningarna och hur långt du har kvar hjälper Brightnests utvecklare dig nå målet. Kontakta Thomas Andersson, thomas@brightnest.se, idag!