Nyhetsarkiv

Fem anledningar att annonsera på Google

Annonsera_Google_Header_1920x1080.jpg

Visste du att det görs 3,5 miljarder sökningar på Google – varje dag?
Och att resultaten på Googles förstasida får 92 % av alla klick?

Kort sagt – syns du inte på Google tappar du affärer. Det finns också en specifik, överlägsen skillnad mot andra medier – vill du veta vad? Häng på när listar fem bra skäl till varför du borde annonsera på Google.

1. Du syns högst upp på förstasidan
Att naturligt synas på Googles förstasida genom många sökord tar tid och kräver ofta en stor insats.
Kan vi lösa det på ett snabbt och enkelt sätt? Ja – genom sökordsannonsering!

Din annons kan då visas ovanför de vanliga sökresultaten direkt på förstasidan, samma dag som din kampanj läggs upp.

Så här kan en Google-annons se ut
Ett exempel på hur en Google-annons kan se ut. Annonser har ofta större utrymme än de vanliga sökresultaten.

2. Du betalar bara när någon klickar
När vill vi betala för annonser? Helst bara när vi får något tillbaka!
Det är inte alla som vet detta, men på Google betalar du bara när någon faktiskt klickar på din annons.

3. Annonsera i samma sekund som personen vill ha hjälp
Om en person googlar ”boka klipptid” kan vi synas med vårt erbjudande samma sekund som frågan ställs. Till skillnad från TV eller tidning där vi mer eller mindre måste hoppas att någon av tittarna behöver klippa sig precis när de ser vår annons.

Det gör att vi lägger pengarna på att synas bara när våra kunder är som allra mest benägna att köpa vår tjänst eller produkt.

Det här är en överlägsen skillnad som andra medier inte kan matcha, och en anledning till att Google är så lönsamt att jobba med.

4. Du får ett tydligt resultat
Okej, men vad gav egentligen din förra annonskampanj? Ibland är det svårt att säga konkret.

Med Googles digitala annonsering är allt mätbart. Vi kan se exakt vad ni behövde betala för ett klick, men också vad personen sen gjorde på er sajt. Till och med om personen köpte något och i så fall vad ordern var värd. Eller om personen sedan till exempel kontaktade er, ringde, eller tecknade prenumeration på ett nyhetsbrev.

I snitt så får Googles annonskunder faktiskt två gånger sin insats tillbaka i intäkter.
De som lyckas bättre är såklart ännu mer lönsamma.

 
Vad gav din annonsering? Siffrorna talar sitt tydliga språk. Utsnitt från en av våra kunders Googlekampanjer.

5. Perfekt för lokala verksamheter
Verkar ni på en lokal marknad? Annonsera bara på sökningarna som görs nära er!
Det viktiga här är att bara betala för de kunder som just ni vill nå. På Google är det smidigt att annonsera mot vissa städer eller områden där just ni verkar.

För kundens del spelar det ingen roll – deras uppfattning är fortfarande att ert företag syns högst upp på Google.  Så ja, en av världens största annonstjänster är faktiskt väldigt bra lämpad för lokala företag.


Vill du öka din trafik och försäljning från nya kunder? Se till att du också syns på Google.
Kontakta oss så kan vi titta på hur ni syns idag och vilka alternativ som finns.

Maila Oskar, vår digitala strateg.


Förutom Google kan vi hjälpa till med en hel del annat inom digital marknadsföring också.Läs mer om hela vårt utbud här.


Brightnest är Google Partner – en certifiering som kan tilldelas en byrå av Google som ett kvitto på goda optimeringsresultat för våra kunder. En viktig kvalitetsstämpel att hålla utkik efter när du väljer en byrå för Google-annonsering.

Källor: The Value of Search Results Rankings, Forbes.
Google Search Statistics, Wordstream
Average ROAS by Industry, WebFx