Nyhetsarkiv

Svenskarna och internet 2020

Årets upplaga av Internetstiftelsen rapport Svenskarna & Internet, som kartlägger svenskarnas internetvanor, visar flera intressanta trender. Som att traditionell media tappar medan deras digitala motsvarigheter ökar, att play-tjänster (SVT Play m.fl.) har för första gången gått om TV samtidigt som pensionärer fortsatt är trognast TV. Våra digitala strateger har plockat ut höjdpunkterna och vad de innebär för just ditt företags roll i den ständigt ökande digitaliseringen av samhället. Du kan även se sändningen där Oskar och Julia gick igenom rapporten här. 

För sociala medier har det dagliga användandet har ökat i alla medier, visserligen som en konsekvens av pandemin, men även för Facebook där vi såg en hint om en nedgång förra året.

2016 använde 51 % av svenskarna sociala medier på en daglig basis, idag ligger siffran på 74 %. Totalt 89% av befolkningen använder sociala medier nån gång.

Instagram ökade mest 2019, från 59 % till 71 % av befolkningen som använder tjänsten nån gång. Dessutom är Instagram tillsammans med Facebook efter sms den populäraste chattjänsten. Det är alltså viktigt för företag att hålla koll på sina inkorgar, då kunderna gärna tar kontakten där.

Annonsering på nya plattformar

Fortfarande är Facebook och Instagram den största träffpunkten för den breda massan.

Men vi ser att de nyare plattformarna Tiktok och Twitch har en stark tillväxt bland unga. Det dagliga användandet av Tiktok i åldern 12-15 år har gått från 6 % till 47 % på bara ett år, och Twitch har ungefär 1,4 miljoner unika användare i månaden i Sverige, med åldern 16-25 år som störst målgrupp.

Annonseringsmöjligheterna på Twitch och Tiktok är fortfarande i tidigt stadie, låst till stor geografi och stor budget. Du måste idag annonsera mot hela Sverige och alla åldrar, men du kan avgränsa dig bättre på t.ex. den amerikanska marknaden, så det är nog inte långt kvar innan vi har det i Sverige.

Vill du nå unga är Snapchat ett alternativ med bättre annonsmöjligheter. 91% i åldern 16-25 nyttjar Snapchat. Som ny annonsör är Snapchat ett lätt verktyg att sätta sig in i, det är fortfarande ganska låga kostnader som annonsör, och du behöver inget organiskt konto, utan kan snabbt sätta upp ett annonskonto.

Webbshop, hur viktigt är det?

Något annat som ökat under pandemin är e-handeln. 9 av 10 svenskar e-handlar och vill gärna fortsätta handla läkemedel och livsmedel över nätet. Vi upplever gärna kulturevent och utbildning online, där det passar.

Att bli mer digital är viktigt för många företag att kika på. Både Facebook och Instagram erbjuder enklare webshoppar direkt i din företagsprofil om man inte har möjlighet att starta en större webbshop. Det är ett bra alternativ om du är nystartad eller liten aktör, framförallt om din kund finns på någon av kanalerna. Du taggar dina bilder med produkter, kunden får upp mer information om produkter och kan antingen skicka ett meddelande om att de vill köpa den, eller skickas vidare till en webb. Funktionen att ta betalt direkt i appen finns ännu inte i Sverige, men är på väg.

Vill du veta mer om årets höjdpunkter från Svenskarna & Internet? Se sändningen där våra digitala strateger  Julia Mårdestam och Oskar Lindgren går igenom rapporten.