Björkåfrihet

Björkåfrihet är en solidaritetsorganisation som kämpar mot ockupation, för mänskliga rättigheter och en jämlik fördelning av jordens resurser. De vill vara Sveriges modigaste second handkedja, men har svårt att förena sina ändamål med sin faktiska verksamhet och kommunikationen kring mode och hjärtefrågor sker oftast separat.    

I samband med öppningen av Björkåfrihets nya Boråsbutik ville de hitta ett sätt att dra uppmärksamhet till den nya butiken, och samtidigt stärka sitt varumärke i stort. Resultatet blev kampanjen Auktion mot ockupation, där politik och prylar går hand i hand.

Services

  • Konceptutveckling
  • Design
  • Event
  • Foto
  • Digital marknadsföring

Datum

2022

Dela

Dela artikeln
swan-purse.jpeg
Visning_fotografier_björkåfrihet-1.png

Visningsevent & auktioner

Kampanjen inleddes med ett event i Boråsbutiken där kreationer från utvalda återbruksdesigners visades upp. Efter eventet auktionerades några av kreationerna ut på Tradera. Visningen och auktionerna ramades in av digitala kampanjuttag där återbrukskreationerna gestaltade Björkåfrihets hjärtefråga.

Flyer-Björkåfrihet.png
auktion_fotografier_björkåfrihet-1.png
bjorka_mobil-4.png

Resultat

Kampanjen fick stor organisk spridning där influencers och opinionsbildare som Kakan Hermansson (67,4k följare), Anna Lidström (21,3k följare) och Johanna Leymann (18,3k följare) delade kampanjen på Instagram.

Enbart annonserna nådde fler personer än de som rymdes inom den beräknade målgruppen.

Stylister och visningsansvariga:
Gudrun Bonér
Malin Kawallin

Återbruksdesigners:
Hurra PangPang
Kulturlabbet Remake