En kampanj där politik och prylar går hand i hand.
Björkåfrihet är solidaritetsorganisationen och secondhand-kedjan som kämpar mot ockupation, för mänskliga rättigheter och en jämlik fördelning av jordens resurser.
I kampanjen Auktion mot ockupation fick ett gäng remake-kreationer symbolisera Björkåfrihets hjärtefrågor – och dra in pengar till livsviktiga ändamål.
Visningsevent & auktioner
Kampanjen inleddes med ett event i Boråsbutiken där kreationer från utvalda återbruksdesigners visades upp. Efter eventet auktionerades några av kreationerna ut på Tradera. Visningen och auktionerna ramades in av digitala kampanjuttag där återbrukskreationerna gestaltade Björkåfrihets hjärtefrågor.
Resultat
Kampanjen fick stor organisk spridning där influencers och opinionsbildare som Kakan Hermansson (67,4k följare), Anna Lidström (21,3k följare) och Johanna Leymann (18,3k följare) delade kampanjen på Instagram.
Enbart annonserna nådde fler personer än de som rymdes inom den beräknade målgruppen.
Stylister och visningsansvariga:
Gudrun Bonér
Malin Kawallin
Återbruksdesigners:
Hurra PangPang
Kulturlabbet Remake