Utöver kommunikation mot internationella politiker och journalister skapade vi en kampanj riktad mot Kirunabor för att hålla alla informerade om hur mötet påverkade staden. Vi rapporterade även i realtid om vad som skedde under toppmötet för att skapa inkludering och bygga stolthet.
Hur förklarar man vad Kiruna är för en spansk EU-politiker som flyger in för en 48-timmarsvistelse? Hur berättar man Kirunas historia och roll i den gröna omställningen för en journalist som aldrig satt sin fot norr om Bryssel? Hur håller vi invånarna trygga, informerade och stolta när deras stad tillfälligt hamnar i världens blickfång?
När Sverige som nytt ordförandeland för EU:s ministerråd höll sitt första toppmöte i Kiruna hjälpte vi kommunen att använda strålkastarljuset för att sätta Kiruna – med sina många kontraster – på kartan.
”Tack vare paketet med utställning, film, presentation, sociala medierinlägg och Kiruna-kitet har vi kunnat hålla ihop kommunikationen på ett jättebra sätt och verkligen nått ut till våra målgrupper.”
– Ulrika Isaksson, kommunikationschef Kiruna kommun