Noah är en helt ny marknadsplats där kunder i Boden och Luleå kan beställa lokala råvaror – direkt från bonden – via en app. Tillsammans med Brightnest lanserade man tjänsten för att få fler användare och generera fler köp.
Utmaningen
Lansera Noah, en helt ny produkt och tjänst, på marknaden och få målgruppen att göra sitt första köp.
Lösningen
Alla företag har en köpresa, och alla resor ser olika ut. Vi tog fram en strategi för att, inom loppet av några veckor, lansera appen och förflytta kunder från start till köp. Kampanjen bestod av en klassisk annonstratt där vi bearbetade målgruppen med olika budskap i de olika stegen. Allt med fokus på installation av appen.
Steg 1 – Etablera varumärket
För att väcka nyfikenhet började vi med att skapa annonser om Noah, som berättade om tjänsten och hade som mål att få potentiella kunder att ta det första viktiga steget – att ladda ned appen.
Steg 2 – Informera om produkten
Vi byggde därefter annonser som bara visades mot de användare som precis hämtat appen, som visat ett intresse och faktiskt i slutändan kan göra ett köp. De som inte hämtat appen fick inte se dessa annonser.
Steg 3 – Erbjudanden
Efter denna inledande annonsering berättade vi om erbjudanden, produkter, priser och köp. Eftersom vi vet att de kunder som får erbjudande- eller produktannonsen nu känner till Noah, förstår fördelarna och redan har appen installerad, funkar denna strategi bra.
Resultat
Strategin visade sig vara helt rätt med goda resultat. Under kampanjperioden fick Noah in över 1 000 nya användare i Norrbotten och över 600 registrerade konton.
Vill du ha hjälp med att skaffa fler kunder digitalt? Eller lära dig mer om hur du anpassar din kundresa? Kontakta oss så berättar vi mer!