Nyhetsarkiv

Därför är det hög tid att byta till Google Analytics 4

Nästa sommar stänger Google Analytics Universal ner, men redan nu är det dags att implementera den nya versionen Google Analytics 4, GA4. Annars riskerar du att förlora värdefulla insikter om dina webbesökares beteenden.

Webbanalystjänsten Google Analytics senaste version GA4 släpptes den 14 oktober 2020, men många använder fortfarande den äldre versionen, tillika industristandarden, Universal. I ett led att knuffa användarna att börja använda GA4 står det nu klart att Google stänger ner Universal den 1 juli 2023.

Fördelar med Google Analytics 4

Det finns mycket att tjäna på att uppgradera till GA4. Förutom ett uppdaterat och mer användarvänligt gränssnitt så kommer GA4 med funktionen prediktiv analys. Det innebär att verktyget kan förutsäga en användares framtida beteenden. Något som är särskilt värdefullt för e-handlare som säljer varor och tjänster via sina webbplatser. Man får också rikare rapporter och fler insikter med GA4 jämfört med Universal.

Varför byta till Google Analytics 4 redan nu?

Trots att det är över ett år till dess att Google Analytics Universal stänger ner så finns det ingen tid att förlora för den som vill fortsätta använda verktyget. Anledningen är att det inte kommer att gå att föra över någon data från Universal till GA4. Det betyder i praktiken att den som byter till den nya versionen först när den gamla slutar fungera kommer att stå helt utan data och insikter om sina målgrupper och deras digitala beteenden. Kommer man däremot i gång med GA4 i dag så har man över ett års insamlade insikter med sig i bagaget när Universal lägger ner.

Kom i gång med Google Analytics 4

Google Analytics 4 installeras på ett av två sätt. Antingen med JavaScript direkt på webbplatsen eller via ett så kallat tag management system. Kontakta oss på Brightnest Marketing så hjälper vi dig med flytten och sätter upp nya mål för din digitala kommunikation.

Därför är Analytics avgörande för din affär. Läs mer  här.