Nyhetsarkiv

Spaning: Vad trendar hos de unga?

 

Det är lätt att prata om samtidens skiften i stora ord. Svårare att förstå hur det faktiskt känns att vara ung mitt i dem. För generationen som nu kliver ut på arbetsmarknaden är snabb teknikutveckling, ett oroligt och skakigt världsläge och ständig optimering inte trender – utan vardag. Det präglar vad man längtar efter, vad man gör motstånd mot och vad man vill bygga vidare på. För oss är det avgörande att lyssna.

Vi har läst Ungdomsbarometerns årliga trendrapport Trender 2026 – Enligt Unga!* och det här är vad vi tycker sticker ut:

När det stormar uppfinner unga lugnet
Precis som tidigare är de unga rebeller. De vill ändra på saker och ting. När världen rusar trendar det långsamma. När ekonomin blir skralare skapar de unga trender som får pengarna att räcka längre. När omvärlden är orolig ökar intresset för trygghet och mys. Det här är insikter som både arbetsgivare och marknadsavdelningar behöver ta höjd för.

Verklighets-core och stoltheten i att inte passa in
Man vill vara äkta. Som motreaktion till sociala flöden med perfektion, säljande koncept och AI-genererat innehåll belönar unga det opolerade. Diskbänksrealism ger mer likes än det retuscherade. Men uttrycket ska ändå sticka ut: maximalism, second hand och ett ”more is more”-tänk. För företag som vill nå unga blir det ännu viktigare att ställa riktiga människor framför kameran och jobba med ambassadörskap och transparens.

Skärmen får vila
Paus. Har vi nått slutet på scrollen? Unga vill sluta jaga produktivitet och söker meningsfullhet i en långsammare tillvaro. Man vill må bra. Boring-maxa blir ett begrepp och man dras till det mysiga och meningsfulla. Digital överbelastning gör att man vill kasta dejtingapparna, praoa hos mormor, radera Snapchat och återgå till sms. Det här utmanar hur vi fördelar marknadsbudgetar i dag – och öppnar för nya sätt att skapa kontakt.

IRL gör comeback
Här spås Klubbens återkomst och då menas inte nattklubben. Fysiska möten, gemensamma intressen och att göra saker för hand är på väg tillbaka. Det här kan ge nytt liv åt föreningslivet och skapa platser där unga faktiskt känner sig hemma.

 

* Varje år tar Ungdomsbarometern fram en rapport som sammanställer och analyserar 7481 fritextsvar från personer i åldrar 15–24 år som fått frågan: ”Vilken blir 2026 års stora trend bland unga, och varför?”

Vill du tänka tillsammans kring hur du kan dra nytta av den här kunskapen i din verksamhet? Det gör vi väldigt gärna!

Anna Turdell och Maria Hellbjörn

Har du en idé eller en utmaning?

Hör av dig till oss så hjälper vi dig vidare!

Kontakta oss