Svenskarna och Internet 2024 – vanor, trender och insikter
Varje år släpper Internetstiftelsen rapporten svenskarna och internet. Brightnest egna digitala experter Caroline Gröntvedt och Julia Mårdestam har gått igenom rapporten och plockat ut intressanta siffror du kan ha nytta av.
Sociala medier – användning och påverkan
Från internet i stort till kanalanvändning. Siffror visar att hela 94% av svenska folket använder sociala medier, och 84% dagligen. Främst är det TikTok och Snapchat som växer bland yngre, medan Facebook i stället fortsatt minskar från 54% (2021) till 49% (2024).
Så hur får sociala medier oss att må idag då? Plattformarna påverkar särskilt kvinnor födda på 90-talet, där 1 av 10 känner att deras självbild påverkas negativt, detta samtidigt som 60% ser på sociala medier som viktiga kanaler för kontakt och gemenskap.
Senaste åren har frågan om representation och mångfald lyfts alltmer inom marknadsföring, där de företag som satsat på inkluderande marknadsföring också sett tydliga resultat. Här på Brightnest har vi själva erfarit hur engagemanget ökat och lojaliteten stärkts, då vi i olika kampanjer jobbat aktivt med dessa frågor. Ett märkbart skifte, med upp till 13 gånger högre varumärkeslyft och tre gånger högre konverteringsgrad. Att spegla sina målgrupper stärker med andra ord både varumärket och bidrar till en mer positiv påverkan på självbilden – och i bästa fall ett mer öppet samhälle.
Digitala klyftor?
Att internet är en självklar del av vår vardag är knappast en nyhet. 95% av svenskarna använder internet, och 91% gör det dagligen. Ändå visar rapporten att inte alla hänger med i den digitala utvecklingen. Bland äldre pensionärer, särskilt kvinnor över 75 år, står många utanför det digitala samhället och en sjundedel av alla pensionärer använder inte internet alls.
Många oavsett ålder behöver hjälp att navigera i digitala tjänster, som att betala räkningar eller skydda sig mot bedrägerier. För företag och organisationer är det en påminnelse om vikten av inkluderande kommunikation och användarvänliga plattformar.
Swish tar täten
Sverige är världsledande i digitala betalningar, och Swish dominerar på arenan med 90% av befolkningen som användare. Sportevenemang, ideella arrangemang eller småföretagarvärlden – oavsett vilket så swishas det.
Men vad händer när kontanter blir allt ovanligare och äldre, som ofta avstår från Swish, hamnar utanför? För företag handlar det om att skapa lösningar som är tillgängliga för alla och samtidigt ligga i framkant med innovativa alternativ som Apple Pay eller iZettle, som nu används av var fjärde svensk.
När sociala medier blir en risk
Med ökad internetanvändning kommer också större risker. Under 2023 såg vi en kraftig ökning av bedrägeriförsök mot företagssidor, där bedragare ofta utgav sig för att vara Meta. Deras metod handlar ofta om att skicka meddelanden som kräver snabb respons och ber om känsliga uppgifter—något Meta aldrig gör.
Men det är inte bara företag som är utsatta. Vi har också sett en ökning av bedrägerier riktade mot privatpersoner, särskilt genom annonser på plattformar som Marketplace.
Detta visar på vikten av att inte bara utbilda medarbetare i säkerhet utan också att tänka proaktivt på hur varumärket ska skyddas online. Om du behöver en snabbkurs i hur Meta arbetar med säkerhet, kan du hitta resurser här: Meta Safety.
Säkerhet på bekostnad av integritet?
Frågan om hur mycket vi är villiga att släppa på vår integritet för att förbättra säkerheten på nätet har blivit en het diskussion i Sverige. Hela 94% stödjer att polisen ska kunna få tillgång till privata meddelanden för att bekämpa brott, ett stöd som är starkare bland högerpolitiskt orienterade män, medan män med vänstersympatier är mer skeptiska.
Sverige röstade i september 2024 ja till EU:s Chat Control-förslag, som innebär att företag kan tvingas övervaka och rapportera olagligt innehåll. Eftersom behandlingen av lagförslaget har dragit ut på tiden, har reglerna för frivillig granskning förlängts till 2026, medan EU:s medlemsländer och parlament fortsätter att förhandla om detaljerna. Denna utveckling väcker viktiga frågor om balansen mellan säkerhet och personlig integritet, och om hur mycket vi är beredda att ge upp för att känna oss tryggare online. Vad tycker du?
AI:s framfart
AI används alltmer i Sverige, där unga vuxna mellan 18–34 år ligger i framkant. Verktyg som ChatGPT och DALL-E är populära, alla svenskar kan tänka sig AI-lösningar för samhällsnyttiga tjänster, som för att förbättra kollektivtrafiken (22%), ta del av samhällsnyheter (20%) och få hälsoråd från AI-läkare (15%). Men trots detta är många fortsatt skeptiska och vill inte använda AI alls.