Nyhetsarkiv

Tre marknadsföringstrender att hålla koll på 2021 

Den senaste tiden har vi tagit ett enormt kliv i vår digitala utveckling, från sociala medier till smarta verktyg. Speciellt under pandemiåret har det digitala blivit allt mer närvarande i våra liv. Men vilka trender kan vi ta med oss, och hur kan dessa användas inom marknadsföring? Oskar Lindgren, digital strateg på Brightnest, tipsar om tre viktiga lärdomar om digital marknadsföring.

– Det är ganska få som faktiskt vet om deras kampanjer är lönsamma eller inte. Trots att det är något som alla annonsörer tycker är viktigt.

Mät allt.

Det är lätt att fokusera på antalet klick, men när annonseringen flyttar in den digitala världen är allt mätbart på ett helt annat sätt. I själva verket är ofta målet med en kampanj något helt annat – ett köp, teckna ett nyhetsbrev, skicka in ett kontaktformulär, eller något annat som skapar värde för varumärket. 

Ska man kunna ta ett bra beslut över hur en marknadsbudget ska fördelas, behöver man veta vilka kanaler som skapar värde. Det finns många verktyg att fördjupa sig i, och ofta är det bara att göra kopplingen en enda gång som krävs för att alla framtida kampanjer ska bli mätbara.

– När vi jobbar med ett nytt bolag är det här det absolut första vi gör. Alla framtida kampanjbeslut får styras av det som faktiskt skapar intäkter, säger Oskar. 

Chattbotar, en smart ingång till kundservice

Något som på senare tid har blivit väldigt populärt är chattbotar, och verktygen har blivit smartare och bättre när samma bot nu ofta kan integreras i både Facebook Messenger och på en hemsida. 

Under 2021 beräknar Gartner Inc att en av sex kunddialoger globalt kommer vara med en chattbot. Denna lösning jobbar åt företag 24 timmar om dygnet och svarar direkt. Förutom att smidigt bemöta vanliga frågor kan den också användas till att ta emot mötesbokningar, hjälpa en kund hitta rätt produkt, ta emot leads, eller varför inte för att skapa quiz? 

Dessutom älskar vi att chatta! Facebook Messenger har i dag 1.3 miljarder användare. Tänk själv, hur ofta ringer du dina vänner jämfört med att skriva ett chattmeddelande?

Ge först – fråga sen.

Men hur märkligt det än låter, så kan ibland det bästa sättet att sälja vara att inte sälja alls, berättar Oskar. Det finns mängder av studier som visar att vi människor är mycket mer benägna att lyssna och göra en affär om vi först fått någonting själva. Det är en stark trend som är här för att stanna, och lutar sig mer mot att genuint förstå och hjälpa kunden. Vilka frågor behöver den hjälp med, och vad kan ett företag bjuda på som skulle kännas värdefullt? Kanske ett webinar, ett blogginlägg, en infovideo eller en PDF-guide?

Att våga sätta fokus på att genuint hjälpa kunderna kommer leda till att man blir långsiktigt belönad. Varumärket upplevs pålitligt, trovärdighet byggs och fler kommer vilja göra affärer.

 – Dessutom kan man ofta be om en e-postadress för att återkoppla. Vips har man en påbörjad dialog och kundrelation!

Att annonsera på Google

Ett vanligt verktyg för annonsering är att göra det genom Google. Dagligen görs det 3,5 miljarder sökningar på sökmotorn, och resultaten på Googles förstasida får 92 % av alla klick. Och om inte det är övertygande delar Oskar med sig av sina fem anledningar till att annonsera på Google.

Vill du diskutera hur ni kan nyttja digital trender? Läs mer på brightnest.se eller kontakta Oskar på  oskar.lindgren@brightnest.se, 072-585 14 30