Norrtåg är norra Sveriges egna tågbolag, som kör från Sundsvall i söder till Kiruna i norr och in över norska gränsen. För att få fler att upptäcka Sverige och öka resandet med tåg presenterar Norrtåg Tågsemesterkortet.
Utmaning
Inspirera fler att semestra hemma i Sverige och sälja fler tågbiljetter under sommaren, en period då resandet vanligtvis går ned.
Lösning
Vi tog fram Tågsemesterkortet, ett nytt erbjudande där man för en fast summa kunde åka hur mycket man ville med Norrtåg under två veckor och därmed upptäcka Sverige. För detta producerade vi kampanjfilmer som publicerades på sociala medier och deltog också på Tågsemesterveckan i Stockholm där besökare kunde tävla om ett kort genom att bland annat delta i en hållbarhetsaktivitet.
Tågsemesterkortet var också en del av den större kampanjen Hjälteförflyttaren, som syftade till att få Norrtågs målgrupper att resa ”lokalproducerat".
Resultat
Under juli 2019 visade Norrtåg ökad försäljning med runt 25 000 biljetter, eller 22 %. Målet att få fler att åka tåg under en månad när resandet vanligtvis minskar uppfylldes därför.