Norrtåg är norra Sveriges egna tågbolag, som kör från Sundsvall i söder till Kiruna i norr, med varsin arm mot finska och norska gränsen. Varje dag reser tusentals mellan hem och skola, jobb och viktiga ärenden, på weekendresor, skidsemestrar och vandringsäventyr. Löpande marknadsför Brightnest tågbolagets erbjudanden, biljetter och resmål i digitala kanaler, vilket inkluderar riktad annonsering.
Vad
Digital marknadsföring av Norrtåg.
Uppdraget
I digitala kanaler marknadsföra Norrtåg som det lokala alternativet i norra Sverige, och inspirera till att upptäcka de platser där Norrtåg stannar.
Hur vi jobbar
- Sociala medier: varje månad publicera innehåll på Norrtågs konton på Instagram och Facebook. Även marknadsföring av produkter som tagits fram för specifika reseperioder.
- Webb: producera innehåll på norrtag.se. Huvudsakligen viktig information för resenärer, t.ex. ändring i tidtabeller, nya biljetterbjudanden och nyheter ombord på tågen.
- Annonsering: riktade annonser på sociala medier samt i Google Ads, mot resenärer och boende i Norrtågland.
Resultat
40 procent av alla köp på Norrtågs webbsida är resultaten av den digitala annonsering som görs.
Annonseringen har gett mer än tio gånger pengarna tillbaka mot varje annonserad summa (ROAS).
Norrtågs digitala kanaler är idag en smältdegel med spännande tips, viktig information till den som reser, och en inblick i det som händer i Norrtågland. Under Covid-19 har Norrtågs kanaler främst fyllts av tips på saker att göra i närområdet runt om i Norrtågland, då att uppmuntra till längre resor varit svårare.