Employer branding

Employer branding – kanske känns det som ännu ett buzzword? Men kompetensförsörjning hör till de strategiska delar av en verksamhet du ofta inte har råd att ducka för. Idag lägger medarbetare och kunder allt större vikt vid ett företags kultur, arbetsmiljö och värderingar, med frågor som rör flera aspekter av hållbarhet. 

Vi hjälper dig att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke som bidrar till att dina medarbetare trivs och stannar längre, samt som hjälper dig bli attraktiv för potentiella talanger och samarbetspartners.

Vad är employer branding & varför är det viktigt?

Ett starkt arbetsgivarvarumärke är mer än bara ett verktyg för rekrytering. Faktum är att alla verksamheter har ett arbetsgivarvarumärke – det är alltså inget ni skapar, men något ni kan påverka. Förenklat kan man säga att employer brand är de samlade associationer som finns om ditt företag eller organisation, både hos nuvarande och potentiella medarbetare. 

Genom att arbeta aktivt med sitt arbetsgivarvarumärke, stärker en verksamhet bilden av sig om arbetsgivare. Rätt utfört ökar insatserna medarbetarnas trivsel och engagemang, samt driver verksamheten framåt. Ett starkt arbetsgivarvarumärke bidrar också till fler relevanta ansökningar, lägre personalomsättning och en ökad produktivitet. En riktigt bra arbetskultur helt enkelt, som varar på lång sikt.

En arbetsprocess i 5 steg

På Brightnest hjälper vid dig att forma ett starkt employer brand. Genom att ta fram ett erbjudande med både professionell och personlig klang (employee value proposition), synliggör vi verksamhetens unika kultur och värderingar.

Tillsammans jobbar sedan fram en kommunikation och ett koncept, som med utgångspunkt i verksamhetens styrkor, aktiveras för att stärka bilden av er som arbetsgivare och positionerar er på marknaden.

Processbild_webb_3.png

Analys: I första steget genomförs en kartläggning om nuläget internt, samt en djupdykning i relevanta målgrupper externt och vad som attraherar dem.

Erbjudande: Baserat på insikter i steg ett formuleras ett erbjudande som testas mot relevanta målgrupper – det måste vara både sant och relevant.

Strategi & koncept: För att nå ut med erbjudandet paketeras det genom ett koncept och en kommunikationsstrategi utformas baserat på relevanta mål för arbetet.

Aktivering: I lanseringen av ett arbetsgivarvarumärke är viktigt att tänka såväl internt och externt och utforma en plan som får bästa effekt för det material som produceras.

Uppföljning: Viktigt är att komma ihåg att det är ett löpande arbete som får effekt över tid, därför är uppföljning av resultaten och kontinuerlig dialog framgångsfaktorer.