Nyhetsarkiv

Nära nog att göra skillnad – vinnare i årets kommunikationsinsats på NMW25

 

NMW lyfter årligen fram norrbottnisk kreativitet och prisar insatser inom journalistik, musik och kommunikation. I år vann Brightnest årets kommunikationsinsats för sitt bidrag ”Nära nog att göra skillnad” tillsammans med Luleå Energi.

Luleå Energi har på kort tid tagit stora kliv och gått från att vara enbart det lokala energibolaget till att också ta plats på den nationella arenan och driva frågor som rör energiomställningen i Luleå och Norrbotten.

För att hitta ett sätt att prata med lika självklar röst och identitet oberoende av sammanhang, togs ett långsiktigt kommunikationskoncept fram. Ett koncept som visar att oavsett om det handlar om de små eller stora frågorna, så vill Luleå Energi alltid vara där de behövs som mest: Nära nog att göra skillnad.

 - Det är en lyx att få jobba med Luleå Energi som på riktigt lever sitt varumärke. Då känns det extra fint att väcka känslan till liv i kommunikationen. Och inte minst att det når fram och uppmärksammas så här! Säger Fredrik Fredriksson, Creative Director på Brightnest.

När konceptet lanserades blev genomslaget stort med ett väldigt fint mottagande både från Luleå Energis medarbetare och luleåbor. Att det nu prisas av NMW-juryn sätter extra guldkant på ett fint samarbete.

- Det känns fantastiskt roligt att uppmärksammas för det vi gör! Vi har jobbat systematiskt och strategiskt med vårt varumärke under lång tid och kommunikationskonceptet ”Nära nog att göra skillnad” ramar verkligen in, och förmedlar, vilka vi är och vad vi står för. Tillsammans med Brightnest har vi lyckats åstadkomma något som vi är väldigt stolta över, säger Jacob Westman, chef Varumärke och Kommunikation Luleå Energi. 

Juryns motivering

Det finns något magiskt som händer när en kampanj är klockren från insikt till strategi till hantverk i varje kanal, och som ser till att addera en gnutta humor precis när det närmar sig det pekorala. Det har man lyckats med här och skapat en gemenskap med människorna som använder sin energi varje dag, helt enkelt för att man var… Nära nog att göra skillnad.

Case: Nära nog att göra skillnad

Har du en idé eller en utmaning?

Hör av dig till oss så hjälper vi dig vidare!

Kontakta oss